مقالات

چه عواملی در ماندگاری عطر تاثیرگذار است؟ | ترفندهای افزایش ماندگاری عطر

افزایش ماندگاری عطر

فهرست مطالب

امروزه استفاده از عطر به یکی از لوازم مهم برای هر فردی تبدیل شده است. علت این امر این است که عطرها تنها باعث انتشار رایحه مطلوب و دل‌پذیر نمی‌شوند، بلکه علاوه بر اینکه روی احساسات خود فرد تاثیر می‌گذارند، اطرافیان را نیز متاثر از بوی آن ادکلن می‌کنند. به این ترتیب یک عطر می‌تواند احساساتی مانند ظرافت زنانه، لطافت، جسارت، وقار، اعتماد به نفس و سایر احساسات را در هر فرد به درجه اعلا برساند. و از این طریق مورد توجه خانم‌ها و آقایان قرار گیرد. با وجود برندهای مختلف و کمپانی‌های متعدد تولید عطر و ادکلن، انتخاب یک عطر مناسب که علاوه بر اینکه رایحه دلخواه را داشته باشد، از ماندگاری مناسبی نیز برخوردار باشد نیز کار پرچالشی به شمار می‌رود.

به طور کلی ماندگاری یک عطر به عوامل مختلف درونی و بیرونی بستگی دارد. به این صورت که غلظت روایح و نت‌های تشکیل‌دهنده یک ادکلن، عامل درونی ماندگاری یک عطر باکیفیت و گیرا اهستند. و مجموعه عوامل و کارهایی که هر فرد برای ماندگاری بیشتر عطر باید انجام دهد، جزو دلایل بیرونی یک ادکلن به شمار می‌رود. به این ترتیب در ادامه عوامل مختلفی که باعث افزایش ماندگاری عطر می‌شود را به طور کامل شرح می‌دهیم.

چه موردی علت ماندگاری عطرها است؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم عوامل مختلف بیرونی و درونی دست به دست هم می‌دهند تا یک عطر ماندگاری خوبی داشته باشد. یعنی علاوه بر اینکه در یک عطر باید از ترکیبات و متریال مرغوب و ماندگاری استفاده شود، برخی عوامل بیرونی نیز باعث افزایش ماندگاری عطر می‌شوند. و می‌توانند مدت اشتشمام عطر بر روی لباس و بدن را بالاتر ببرند. برای اینکه از انواع روش‌های کاربردی و راحت، برای بالا بردن مدت زمان ماندگاری عطر مطلع شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نت عطر چیست؟

عطرها از سه نت بویایی مختلف تشکیل شده‌اند که همه آن‌ها در کنار هم، در نهایت رایحه آن عطر را تشکیل می‌دهند. اما باید این نکته را بدانید که هر سه نت بویایی موجود در یک عطر، یکجا ظاهر نمی‌شوند و هر کدام در جای خود به مشام می‌رسند.

نت ابتدایی به دلیل ترکیباتی که بوی آن‌ها زودتر منتشر می‌شوند، اصولا در یک ربع اولی که عطر پخش می‌شود به مشام می‌رسند. بعد از آن مجموعه‌ای از ترکیبات که نت میانی را تشکیل می‌دهند، پس از 15 دقیقه در فضا پخش و احساس می‌گردند. بعد از گذشت حدود یک ساعت، بویی که شروع به منتشر شدن می‌کند همان نت‌های بویایی است که رایحه یک عطر را ماندگار می‌کنند.

که این مورد به غلطت متریالی که در بخش پایانی نت‌های بویایی عطر قرار دارد، کاملا مرتبط است. بنابراین بویی که بعد از گذشت چندین ساعت از یک عطر بر روی لباس یا بدن باقی می‌ماند، همان نت پایانی است. و میزان ماندگاری یک عطر دقیقا به همین نت پایانی آن مربوط می‌شود.

نکته مهم دیگری که در مورد ماندگاری عطرها مهم می‌باشد این است که، ماندگاری یک عطر به هیچ عنوان لزوما به قیمت آن بستگی ندارد. و علت آن کاملا به غلظت روایحی که در عطر موجود است، برمی‌گردد. یعنی اگر یک برند خاص و معروف عطر گران‌قیمتی به بازار عرضه کند، لزوما دلیلی بر ماندگاری بالای آن نیست. و گرانی عطر می‌تواند به عوامل دیگری مانند نوع ترکیبات، عطرسازی که ترکیب آن را کشف کرده و حتی اسم برند ممکن است بستگی داشته باشد.

دسته‌بندی عطرها بر اساس ماندگاری

به طور کلی عطرها از ترکیب نت بویایی مختلف به اضافه الکل طبیعی تشکیل شده است. درصد الکلی که در عطرهای مختلف وجود دارد چیزی بین 78 تا 95 درصد است. که هر چه غلظت روغن‌ها و روایحی که در یک عطر استفاده می‌شود، بیشتر باشد، مسلما غلظت آن نیز بالاتر بوده. و در بالا رفتن ماندگاری تاثیر زیادی دارد. بر این اساس عطرسازان مشهور و کمپانی‌های معتبر عطر و ادکلن، تقسیم‌بندی ویژه‌ای در مورد عطرها انجام داده‌اند.

غلظت‌های عطر ادکلن و تاثیرشان در افزایش ماندگاری عطر

طبق این تقسیم بندی، عطرها بر اساس غلظتی که دارند به 5 دسته کلی تقسیم می‌شوند. که از غلیظ‌ترین به رقیق‌ترین شامل پرفیوم‌ها، ادوپرفیوم‌ها، ادوتویلت‌ها، ادوکلن‌ها و ادوفریش‌ها می‌شوند. در ادامه سعی می‌کنیم انواع موارد این دسته‌بندی را شرح دهیم. و ویژگی‌های هر یک را بازگو کنیم تا به افراد در انتخاب عطر مورد نظر خود کمک کرده باشیم.

پرفیوم‌

پرفیوم‌ها که در راس تقسیم‌بندی عطرها بر اساس ماندگاری قرار می‌گیرند، غلیظ‌ترین عصاره و روایح را در خود جای داده‌اند. به همین دلیل هم هست که میزان ماندگاری آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد. علاوه بر اینکه Perfume ها ماندگاری و پخش بوی بالایی دارند و بیش از 24 ساعت بر روی بدن و لباس باقی می‌مانند. قیمت زیادی هم دارند و همیشه جزو گران‌ترین و لوکس‌ترین عطرهای موجود در بازار به شمار می‌روند.

ادو پرفیوم‌

بعد از پرفیوم‌ها ادو پرفیوم‌ها هستند که در جایگاه دوم از لحاظ غلظت روغن‌ها و روایح عطری قرار میگیرند. حدود 20 درصد از حجم ادوپرفیوم‌ها را اسانس‌ها تشکیل می‌دهند. و حدود 80 درصد آن الکل است. اما با این حال چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌شود و تا یک روز هم می‌توان رایحه آن را اشستشمام کرد.

ادو تویلت‌

در جایگاه بعدی ادوتویلت‌ها قرار می‌گیرند. ادوتویلت‌ها نیز از لحاظ ماندگاری جایگاه خوبی کسب کرده‌اند و تا مدت‌های زیادی در طول روز همچنان تر و تازه باقی می‌مانند. معمولا 15 درصد ادوتویلت‌ها را اسانس تشکیل می‌دهد. که این میزان نیز برای یک عطر با رایحه ماندگار، میزان قابل قبولی است. زیرا ادوتویلت‌ها را با توجه به ماندگاری متوسطی که دارند، می‌توان به قیمت مناسب‌تری تهیه کرد.

ادو کلن‌

ادوکلن‌ها در جایگاه بعدی عطرها از لحاظ ماندگاری قرار می‌گیرند. به این صورت که تنها 2 الی 4 درصد ادکل‌ها را اسانس تشکیل می‌دهد. و این دقیقا همان چیزی است که بسیاری از افراد با قیمت‌های بسیار پایین تهیه و روزانه از آن استفاده می‌کنند. با توجه درصد پایینی که در ادکلن‌ها، اسانس وجود دارد قاعدتا ماندگاری آن نیز کوتاه است.

ادوفرش‌

در جایگاه بعد از ادکلن‌ها، ادوفرش‌ها قرار دارند. با توجه به اینکه ادکلن‌ها درصد بسیار کمی از اسانس‌ها دارند، ادوفرش‌ها که ماندگاری کمتری نسبت به Eau de Cologne دارند، درصد کمتری از اسانس‌ها را در خود جای داده‌اند. به این صورت که درصد اسانس موجود در ادوفرش‌ها زیر 2 درصد بوده و این یعنی ماندگاری بسیار پایین که مسلما قیمت به شدت پایینی هم دارد. به این ترتیب اگر افراد از ادوفرش‌ها استفاده کنند باید در طول روز چندین بار عطر خود را تمدید نمایند تا بوی آن باقی بماند.

عوامل مختلفی که عطرها را ماندگارتر می‌کند

اکنون که با اصطلاح نت‌ها و غلظت‌های عطر ادکلن و تاثیراتشان بر افزایش ماندگاری عطر آشنا شدید، وقت آن است درباره انواع روش‌هایی که انجام آن‌ها می‌تواند رایحه یک عطر را ماندگارتر ‌کند، صحبت کنیم. شاید برایتان جالب باشد که استفاده از عطر و اسپری کردن آن ادابی دارد که اتفاقا همین امر به ظاهر ساده، باعث ماندگاری بیشتر عطر می‌شود. برخی افراد با روش‌های غیر اصولی علاوه بر اینکه رایحه عطر را تقویت نمی‌کنند، بلکه ماندگاری آن را از همان که هست نیز کمتر می‌کنند.

_یکی از ساده‌ترین و معمول‌ترین روش‌های ماندگاری عطر اسپری کردن آن از فاصله 15 تا 20 سانتی‌متری بدن است. با این کار مولکول‌های عطر در همه جای بدن و روی لباس پخش ‌می‌شوند و یکجا متمرکز نمی‌گردند. به همین دلیل عطر، هم پخش بوی بهتری خواهد داشت و هم روی بدن و لباس ماندگارتر می‌شود.

_مورد بعدی نمالیدن محل اسپری کردن عطر است. مثلا زمانی که عطر را به روی مچ ‌دست‌ها یا روی گردن پخش می‌کنید، با مالیدن آن، مولکول‌های عطر را می‌شکنید. که همین امر باعث آزاد شدن سریعتر بوی عطر می‌شود و ماندگاری رایحه آن را کوتاه‌تر می‌کند.

_یکی دیگر از عواملی که در ماندگاری عطرها تاثیر دارد این است که اگر عطر را روی لباس اسپری کنید نسبت به روی بدن، می‌توانید تا ساعت‌های بیشتری از استشمام رایحه بی‌نظیر عطر دلخواه خود لذت ببرید. نکته دیگری که در مورد ماندگاری و پخش بوی عطر‌ها وجود دارد اسپری کردن آن بر روی نقاطی است که نبض دارند. این کار نیز باعث می‌شود در هر بار که نبض می‌زند، بوی آن تا مدت‌های طولانی در فضا استشمام و احساس شود.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد انواع و اقسام عطرها از نظر میزان غلظت نت‌ها و روایح بویایی که در ساخت آن‌ها استفاده شده صحبت کردیم. تا از این به بعد بتوانید میزان ماندگار بودن عطرها را از روی غلظت و غنی بودن ترکیبات آن تشخیص دهید. بعد از آن نیز انواع روش‌هایی که افراد با انجام آن‌ها می‌توانند در افزایش ماندگاری عطر شان تاثیر بگذارند را نیز شرح دادیم. تا با انجام آن‌ها نه‌تنها باعث ماندگاری بیشتر خود عطر شوید، بلکه برای مدت طولانی‌تری بتوانید از ادکلن دلخواه خود بهره ببرید و حداکثر استفاده را از آن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟